Sommerregatta 2016

NHS sommerregatta

Tusen takk til alle dere som møtte til start. Det er sikker 20 år siden det har møtt så mange foreningsbåter til start i en klubbregatta. Været var jo egentlig fantastisk begge dager. Men både lørdagens og søndagens seilas ble preget av vanskelige vindforhold. Det preger selvsagt resultatlisten. Det ble veldig klart skille mellom de som konkurrerer mye, og de som vanligvis seiler tur. Foreningen har båter som hevder seg rimelig bra på kretsnivå og når våre turseilere skal konkurrere mot disse i vanskelige forhold blir skillet ekstra tydelig.

Lørdagen blåste det greit vestlig 3-4 m/s og legget med rom bidevind ned mot runding ved Bakervågen bød heller ikke på særlig vanskeligheter. Kilroy og X-Faktor ledet an feltet sydover og rundet først ved Bakervågen. På returen mot mål var det ikke like enkelt å finne ut av det og vi fikk en oppvisning i spinnakerseiling fra X-Faktor som seilte fra alle og vant en klokkeklar seier.

Søndagens værvarsel satte arrangøren på en alvorlig prøve. Det var meldt veldig lite vind 1-2 m/s fra skiftende østlig retning. På Salhusfjorden/Osterfjorden står østavinden ganske greit, men i følge varselet skulle den avløses av annet vindsystem på ettermiddagen etter en times pause med vindstille. Arrangøren valgte derfor et kort løp på 5 nm fra Kross-sundbroen og inn mot Hamreflu og i retur til utgangspunktet. Vindforholdene i startområdet var akseptable, men mange av turseilerne bommet på de vanskelige strømforholdene i startområdet og ble liggende igjen. Mathilda og X-Faktor gjorde få feil og kom greit fra det og seilte også et veldig bra krysslegg inn mot Hamreflu. Deretter ble det spinnaker tilbake til Kross-sundet. Mathilda ledet det meste av seilasen vant også med 2 minutter på X-Faktor. Litt etter litt døde vinden bort og de 4 siste båtene måtte bryte. For mere info og resultatlister se under menypunkt regatta.
Klubbserien ledes fremdeles av Mathilda da det er 2  seilaser igjen.

Les også X-Faktor og Mathilda sine bloggsider under menypunktet medlemsblogger.