Calypsoen, FS2 og X-Faktor i Snøføyken

Snøføyken ble arrangert av Askøy Seilforening nå Lørdag. 16 februar. Med 3 plussgrader i luften og frisk bris mellom 8 – 11 m/s fra sør ble det fine forhold. Av totalt 19 påmeldte møtte det 3 båter fra foreningen. Calypsoen, FS2 og X-faktor. Banen var lagt på faste merker i Hjeltefjorden og med start og målgang i Hauglandsosen. Båter med Lys mindre enn 1,24 seilte et løp på 11 nm og de med høyere LYS over 1,24 måtte seile vel 14 nm.
Banen var lagt slik at det ble mye kryss full høyde og lens. Først et krysslegg sørover deretter et lengre lenselegg nordover avbrutt av en distanse med skarp slør ved Ramsøy. Deretter tilbake til lens nordover til bunnmerket (Kalsøyflu) og til slutt et krysslegg sørover igjen og en spinnakerslør til mål.
Det ble kryss-start med noe skeiv startlinje som var lagt litt nært land i le. Alle ville derfor selvsagt ut ved styrbord merke, så kun de flinkeste fikk en god start med fri vind. De fleste satte til med Genoa 3 og fullt storseil, og noen av båtene bar denne settingen godt, andre igjen slet med for mye krengning på kryss.
Det ble også en heftig spinnakerseilas for mange. Så lenge en lenser med 10 ms fungerer det greit, men særlig skjæring tåles ikke. Skarp slør med spinnaker i 10 m/s ender ofte med knall og fall og tapt tid. NHS-båtene kom noenlunde hederlig fra det. FS2 og X-faktor fikk 3. plass i sine respektive klasser med 6-7 minutter margin til førsteplassen etter vel 2 timer på banen, og Calypsoen fikk 6.plass i sin klasse.
Etter seilasen ble det stormsuppe og litt sosielt samvær på Askøy Seilsportssenter. Vi vil takke Askøy for arrangementet og regner med å komme tilbake litt skarpere til neste år.